Veelgestelde vragen

Waarom moet ik eerst bellen? 
Juist bij spoedeisende klachten is het belangrijk dat u snel de juiste hulp krijgt. Welke medische zorg u nodig hebt, kan het snelst telefonisch worden vastgesteld. 

Wie krijg ik aan de telefoon?
Als u de huisartsenpost belt, krijgt u een triage-assistent aan de telefoon. Deze assistent is speciaal opgeleid om snel de ernst van de klachten vast te stellen en te bepalen welke zorg u nodig heeft. 

Mogen triage-assistenten mij een medisch advies geven?
Ja, triage-assistenten zijn speciaal opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. De medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts.  

Mag ik ook langskomen als ik overdag geen tijd heb?
Nee, de huisartsenpost is er alleen voor spoedeisende hulp in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen. 

Is de hulp van de huisartsenpost verzekerd? 
Ja. Net als de huisartsenzorg van de dagpraktijken zit ook de zorg op de huisartsenpost in de basisverzekering. Daarom is het belangrijk dat u uw verzekeringspasje en burgerservicenummer bij de hand heeft.

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd? 
Ja, uw eigen huisarts krijgt een kort verslag van uw klachten en het advies dat u hebt gekregen.

Kan ik op de huisartsenpost ook medicijnen krijgen?
Nee, een huisartsenpost mag geen medicatie verstrekken (Wel kan de dienstdoende huisarts u zo nodig medicatie toedienen in het kader van acute zorg). Als het nodig is, krijgt u van de dokter een recept waarmee u naar de apotheek kunt gaan. 

Waar vind ik de apotheek?
Direct naast de huisartsenpost is de HAPotheek gevestigd. De HAPotheek is evenals de huisartsenpost geopend in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen. De HAPotheek wordt gerund door apothekers uit het verzorgingsgebied. 

Valt het bezoek aan de huisartsenpost onder het eigen risico?
Nee, huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico.
 
Mijn 0900-nummers zijn geblokkeerd; wat nu?
Telefonisch is de huisartsenpost alleen te bereiken via het 0900-nummer. Dit  nummer zit in dezelfde groep als het 'niet-spoed-wel-politie-nummer' en het nummer van de thuiszorg. 

U kunt deze groep 0900-nummers laten deblokkeren bij de Primafoon-winkel van KPN. Een formulier aanvragen kan ook: via 0800-0402 (gratis). De duurdere nummers van spelletjes-, sex- en informatienummers blijven geblokkeerd.